Pemimpin pelajar pertama di UNISEL BeeJay

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk korang semua. Entri ini ditulis bagi memenuhi tuntutan "walk the talk", dengan izin.

"............... ada sesiapa nak volunteer?" tanya fasilitator di hadapan. Semua pelajar diam, ada yang toleh kiri-kanan, ada yang tunduk kepala merenung lantai dewan, ada yang senyum malu-malu, tapi akhirnya tetap takde seorang pun yang angkat tangan.

"aii.....takkan tak berani kot?" tambah fasilitator tu lagi. Aku duduk agak jauh di belakang, tengah buat kira-kira nak angkat tangan atau tidak. Niat hati tak ikhlas sangat  pun nak volunteer, sekadar menyahut cabaran je. 

Tiba-tiba ada seorang mamat yang duduk kat depan angkat tangan lalu bertepuk-soraklah semua pelajar baru di dalam dewan sambil mamat berkenaan melangkah naik ke pentas. Orangnya tak tinggi tak rendah, tak gemuk tak kurus, sedang molek bak kata orang Terengganu.

Dia memperkenalkan diri, "nama saya Soni Gonzales." Riuh satu dewan, terkejut dan hairan barangkali mendengar nama yang agak asing camtu. Aku pun terkejut, muka macam melayu tapi nama macam orang Mexico. Aku teringat dialog kartun yang selalu aku tengok kat tv, "yeeba yeeba, andre andre!"

Maka dengan pelantikan itu, secara rasminya mamat Soni Gonzales ini menjadi pemimpin atau penghulu kepada pelajar-pelajar pengambilan pertama di UNISEL kampus Bestari Jaya. Sejarah ni beb, sepatutnya dipaparkan di arkib atau perpustakaan UNISEL. Letak gambar dalam frame pastu siap ada biodata dan pencapaian lagi, memang terbaik!

Setelah bermula semester barulah aku tahu rupa-rupanya mamat ni memang 100% Melayu cuma namanya diilhamkan daripada satu peristiwa: Ayah dia pergi misi di luar negara, kemudian ada satu ketika pasukan ayahnya terperangkap atau dikepung oleh pihak musuh dan muncullah seorang penyelamat dari pasukan lain to the rescue. Jadi, bila mamat ni lahir dia dinamakan Soni Gonzales sempena gabungan nama misi dan penyelamat berkenaan. Kagum betul aku dengan fakta ini, dan aku harap ianya benar, kerana aku dah tulis mengenainya dalam blog aku ni.

Untuk menambahkan lagi kekaguman aku, rupa-rupanya dia pun ambil TESL juga, kebetulan. Maka pernahlah kami berborak-borak, bertukar-tukar idea dan berkongsi pengetahuan. Sejujurnya aku bukan type yang mudah mesra dengan orang yang baru dikenali tetapi si Soni Gonzales ni memang mesra alam dan bersikap terbuka. Dia cakap apa yang dia rasa orang patut dengar, bukan apa yang orang nak dengar, dan aku memang bertuah dapat kenal dia coz banyak dapat belajar ilmu-ilmu baru.

Nobody is perfect, begitu juga dengan mamat ni pada pandangan aku. Kadang-kadang dia agak kurang kemas bila berpakaian, jalan pula gedebe semacam je, tapi hati baik. Hehehe jangan marah ye =)

Soni Gonzales kini seorang guru di sebuah sekolah yang namanya dirahsiakan. Aku doakan kau jadi guru yang cemerlang, gemilang dan terbilang...amin!

Aku mengajar tuisyen, tapi pelajar aku tak mengembek.

2 Komen (rahsia):

Mata Pena said...

hehehe...
ye la..
penghulu masa 2 Soni Gonzales..
dah t'lupe dah..

Healmie Zahari said...

aku ingat lagi gelagat dia kumpul org pagi2 sebelum bergerak gi mane2, hahaha =)

Post a Comment