"Orang Tua"

Sahabat-sahabatku bersalaman dengan Abah seorang demi seorang sebelum kami menyambung perjalanan menuju ke Kuala Lumpur malam itu, tertib dan sopan semuanya menghulur tangan sambil mengucapkan terima kasih atas layanan dan jamuan yang disediakan oleh tuan rumah. 

Sempat aku mengusik, "dah bayar ke?"

"Eh, bayar apa?" tanya mereka, terkejut.

"Laa.....bayaran 'ceramah' tadi!" sahut aku berseloroh sambil disambut ketawa semua yang ada. -tamat-


Abah memang suka 'berceramah' tak kira bila masa atau mana tempatnya. Abah membuat aku menjadi murid cemerlang dengan 'ceramah' pagi sebelum ke sekolah. Abah menjadikan aku pemandu kereta yang mahir dengan 'ceramah' sebelum, semasa dan selepas naik kenderaan. Abah menyedarkan aku tentang tanggungjawab seorang anak sulung dengan 'ceramah' lewat malam sewaktu dia pulang dan melihat aku masih belum tidur. Abah juga mengajar aku menjadi anak yang patuh dengan 'ceramah' kaki dan tangan beliau bila aku terlalu melampaui batas. Inilah "Orang Tua" yang aku kenal dan aku sayang sejak kecil hingga dewasa.

Dan pada 19 Mei 2010, sempena sambutan hari lahir Abah sedunia yang ke-53 aku telah menghadiahkan abah sesuatu yang dia tak suka: sambutan hari lahir! Abah nampak ceria walaupun ianya hanya disambut di rumah secara ringkas dan tiada hadiah diterima melainkan ciuman isteri dan anak-anak tercinta. 

SELAMAT HARI LAHIR, ABAH!!! =)


Bacaan doa diketuai oleh adik bongsu, Mohd Haziq bin Zahari. Semoga Abah diberkati ALLAH selalu, dikurniakan kesihatan dan keselamatan berpanjangan...amin! =)

"Semakin kita sayang seseorang, Semakin banyak yang kita berikan, Walau jasad dan nyawa jadi taruhan!"

0 Komen (rahsia):

Post a Comment