makan gaji v.s cari gaji

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera buat sahabat-sahabat sekalian.

Pada waktu saya menulis coretan ini hati sedang dilanda kekeliruan yang boleh tahan hebatnya. Situasi yang biasa dihadapi oleh mana-mana graduan universiti yang telah menamatkan pengajiannya, situasi yang biasa dihadapi oleh graduan yang tidak puas hati dengan apa yang dia capai, situasi yang biasa dihadapi oleh graduan yang menanggung harapan besar ibubapa; samada untuk bekerja makan gaji atau bekerja sendiri.

Terus-terang saya tidak berminat untuk bekerja makan gaji samada swasta atau kerajaan. Saya jenis yang sukar duduk diam dan menerima arahan bulat-bulat macam mesin, lebih-lebih lagi jika saya rasakan arahan atau tugas itu tidak sesuai dilakukan atau menyalahi pendirian saya sendiri. Saya hanya menerima arahan yang terbaik dan paling tepat untuk sesuatu tugas disiapkan, arahan yang menjadikan tugas itu disiapkan sekadar cukup makan atau ambil syarat memang akan dibantah oleh saya. Pemberi arahan atau ketua pula mestilah orang yang layak dengan posisinya untuk menjadi pemimpin saya. Siapa yang suka menerima arahan atau tugas dari orang yang tidak bercirikan apa yang diucapkannya, betul tak?

Kerja sendiri atau menjadi usahawan lebih sesuai dengan jiwa saya. Saya merancang dan saya melaksanakan. Betul dan salah saya yang tentukan dan tanggung. Jiwa tenteram hati pun tenang. Namun risikonya memang agak menggentarkan jiwa. Saya tidak akan tahu bila saya akan menerima gaji, mungkin penuh atau separuh, atau mungkin tiada langsung! Kekuatan jiwa dan keteguhan kewangan diperlukan sebagai bekalan dalam perjalanan menentukan hidup sendiri sebegini kerana tersilap langkah memang besar padahnya. Hati siapa yang tidak gentar bila memikirkan kawan-kawan sepengajian sudah punyai kerjaya sendiri sedangkan kita pula bergelut mencari rezeki untuk melangsaikan pinjaman PTPTN, saman, ansuran kereta, dan lain-lain, betul tak?


Runsing...antara harapan keluarga dengan impian sendiri, yang mana patut didahulukan? Mohon diberi ilham dan petunjuk oleh-Nya...amin!

0 Komen (rahsia):

Post a Comment