Additional = Tambahan

Sewaktu menaip entri 'Thank you for smoking?' memang ada rasa tak kena, tak tahu kenapa. Tapi hari ini, 19 November 2009, selepas terbaca laporan bertajuk 'Kerajaan Kaji Kurang Judi' di akhbar UTUSAN MELAYU (artikel ini tiada dalam versi online, pelik.) tiba-tiba teringat sesuatu. Janji tentang rokok. Atau lebih sesuai dipanggil BAI'AH ROKOK? Ala...mana-mana pun sama.

Tentang sebab-sebab kenapa aku tak merokok, ada satu cerita tentangnya sewaktu aku masih menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Sheikh Abdul Malek, Kuala Terengganu.

Waktu itu aku sedang berborak dengan geng-geng hero yang ada. Biasalah lelaki, berbual tentang kisah kejaguhan masing-masing, kemachoan apatah lagi. Tiba-tiba ada yang bertanyakan aku, kenapa tak merokok? Baik punya soalan. Aku lupa apa jawapan yang aku berikan. Tetapi dialog ini aku tak pernah lupa, dialog yang mempertaruhkan maruah kejantanan aku;

"Kalau lepas kita sekolah ni, korang jumpa aku kat mana-mana dan aku hisap rokok, AKULAH ORANG YANG PALING BODOH KAT DUNIA NI!"

Maka, sampai sekarang aku tak berani nak hisap rokok, letak rokok kat bibir pun tak. Serius, aku tak pernah hisap rokok sejak percubaan pertama, tahun 2000 dulu. Tak tipu.

Berikut adalah petikan 'Kerajaan Kaji Kurang Judi' (Utusan Melayu, 19 November 2009)

Kerajaan akan mengkaji cadangan supaya cabutan nombor ekor yang kini diadakan secara kerap, dikurangkan kepada hanya dua kali seminggu.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin menjelaskan, "saya tidak terlibat menjaga bidang perjudian kerana ia adalah di bawah tanggungjawab seorang lagi Timbalan Menteri (Datuk Chor Chee Heung).

Beliau menambah, kerajaan akan terus mengambil langkah berhati-hati untuk memastikan wang cukai judi tidak disalurkan bagi membiayai aktiviti keagamaan. 

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, cukai yang dikutip daripada aktiviti perjudian pada 2008 adalah RM2.37 bilion manakala cukai rokok dan arak pada tahun sama pula adalah sebanyak RM4.4 bilion. 

"Wang kutipan cukai perjudian ini telah digunakan untuk aktiviti pembangunan dan pengurusan negara," katanya. 


p/s: tak tahulah nak komen apa, lu pikirlah sendiri. (salinan akhbar dalam simpanan aku, memang tak tipu).

2 Komen (rahsia):

MAN ANA? said...

merokok? tidak!!!

kata cikgu 'merokok macam buang duit kt tgh jalan'

kata ustazah 'merokok spt bunuh anak bini sdr'

tang kerajaan 2 xberani la saya nk komen.sbb saya pn bc gak paper 2. keadaan sbnrnya xtau.

pesanan penaja, xsalah klu sedekahkan duit utk rokok itu ke tempat y bmanfaat.

Healmie Zahari said...

Man Ana: Jangan nanti kawin pasangan merokok tau, nanti asyik kna pakai topeng je dlm umah. hehe. Sama2lah kita saling berpesan2, insyaAllah...

p/s: ade pengalaman dgn rokok juga ke? :-)

Post a Comment