Pelukanmu...aku rindu saat itu.


Musim hujan. Selaku penduduk Pantai Timur yang sangat bangga, aku menyambutnya seriang sahabatku Mat Nor menerima kunjungan salji di tempat pengajian beliau nun di Jerman. Bagi aku hujan sangat best. Suka sangat aku gambarkan hujan sebagai rahmat dari langit. Bila ada orang disekelilingku merungut kerana hujan aku suka menanyakan soalan: "kenapa plak? hujan itukan rahmat?" tapi selalunya aku tanya dalam hati je. Tahu, bukan semua sependapat denganku. Kita berbeza. Kau dari venus, aku dari mars, orang lain plak dari mana ye? Banyak betul planet kat cakerawala ni.

Jumaat, 20 November 2009, atau sebetulnya 21 November 2009 coz dah lebih tengah malam, aku baru sampai dari Kuantan. Perjalanan memenatkan kerana hujan, serata tempat naik air, mujur Myvi leh berenang. Jenguk ruang tamu ada KFC terhidang atas lantai, ramai-ramai makan depan TV. Sekeluarga tak tido lagi, penangan Sehati Berdansa! Geleng kepala. Makan KFC, lapo sehari tak makan nasi, dapat ayam pun syukur.

"Ma, esok nak gi Kerteh pastu terus ke Kuala Terengganu." Ujarku, bagitahu sambil minta izin.
"Amboi berjalan je kerjanya. Ada apa?" Soal bondaku tercinta.
"Kerteh ada program Smart Reader, nak tengok dan tolong-tolong. Kuala Terengganu pulak ada kawan kahwin." Jawabku sambil kunyah ayam.
"Mana tahu dia kahwin? Dapat kad jemputan ke?"
"Tak, tahu kat internet. Takpelah tak jemput pun, nak pergi coz dah lama tak jumpa dia."
"Ala...orang dah tak ingat tu buat apa nak pergi." Ujar bondaku selamba.
"Biarlah ma, mungkin dia sibuk. Yang penting bukan dia, tapi diri kita." Aku harap bondaku faham.

Ya, akhirnya aku pergi juga dalam hujan lebat. Sorang-sorang walau jauh macam KL ke Kuantan tapi takde highway. Sini aku nukilkan untukmu sahabatku, tak kisahla aku ada atau tidak dalam ingatanmu, ini tetap luahan ikhlas aku.

Saat kita mendaki remaja
Setiap liku dihadapi bersama
Jika ada jatuh terluka
Kau nurse aku doktornya
Innocent giler

Saat remaja kita nikmati
Perangai semua gila-gila babi
Bila ada perhimpunan rasmi
Muka kita je asyik dicari
 Lari..!!!

Bila mula nak dewasa
Memasing risau pasal periksa
Mula serius mengeja membaca
Result SPM memisahkan kita
Tutup cerita

Kita buka cerita baru
Mambang-mambang saling bertemu
Di saat indah pernikahanmu
Akhirnya aku tahu
Apa yang aku tahu?

Sebenarnya kau tak lupakan aku
Cuma kau jauh menuntut ilmu
Di bumi anbia kau bertamu
Selayaknya ustaz panggilan baru

Sahabatku
Terima kasih kerana masih seperti dulu
Senyum dan memeluk aku
Rupa-rupanya aku masih di ingatanmu
Cuma jarak dan waktu cemburu
Pada aku yang dipelukmu
Dan hingga kini merindui saat itu

2 Komen (rahsia):

EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR said...

salm....wah bestnya....mesti merindui kan3...heheh

Healmie Zahari said...

EPAL: a'ah best. Jupe sahabat2 lama. masing2 dah matang, dewasa. pelukan rindu dan bicara mesra semuanya penuh makna dan rasa bersama. :-)

Post a Comment